BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, kontrol, denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya
yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararlarının tahsiline ilişkin usul ve
esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1)
Bu Yönetmelik, düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç olmak üzere, genel
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde tespit edilen kamu zararlarından doğan
alacakları kapsar.
(2)
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 1 inci maddesinin
birinci fıkrası kapsamında bulunan kamu idarelerinde görevli memurların,
kullanımlarındaki taşınır ve taşınmazların korunması ve her an hizmete hazır
halde bulundurulması için gerekli tedbirleri almamaları nedeniyle Devlete
verdikleri zararlar ile kamu hukukuna tabi görevlerle ilgili olarak kişilere
verdikleri zararlar hakkında, 657 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca
27/6/1983 tarihli ve 83/6510 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Devlete ve Kişilere Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının
Tespiti, Takibi, Amirlerinin Sorumlulukları, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkında
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Dayanak
MADDE 3- (1)
Bu Yönetmelik, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanununun 71 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a)
İlgili: Kendisine yersiz veya fazla ödeme yapılan gerçek ve/veya tüzel kişi ya
da kişileri,
b)
Kamu kaynağı: Borçlanma suretiyle elde edilen imkanlar dahil kamuya ait
gelirler, taşınır ve taşınmazlar, hesaplarda bulunan para, alacak ve haklar ile
her türlü değerleri,
c)
Kamu zararı: Mevzuata aykırı karar, işlem, eylem veya ihmal sonucunda kamu
kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden olunmasıyla doğan zararı,
ç)
Kanun: 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununu,
d)
Malvarlığı: Bir kişinin hukuki bütünlük teşkil etmek üzere sahip ve yükümlü
olabileceği para ile ölçülebilen mal, hak ve borçlarının tamamını,
e)
Muhasebe birimi: Gelir ve alacakların tahsili, giderlerin ve borçların hak
sahiplerine ödenmesi, para ve parayla ifade edilebilen değerler ile emanetlerin
alınması, saklanması, ilgililere verilmesi, gönderilmesi ve diğer tüm malî
işlemlerin kayıtlarının yapılması ve raporlanmasına ilişkin muhasebe
hizmetlerinin yapıldığı birimi,
f)
Muhasebe yetkilisi: Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden ve muhasebe
biriminin yönetiminden sorumlu, usulüne göre atanmış sertifikalı yöneticiyi,
g)
Rayiç bedel: Bir mal, iş veya hizmetin temin edildiği yer ve tarihteki normal
alım ve satım bedelini,
ğ)
Sorumlu: Kamu zararının oluşmasına sebep olan kamu görevlisini,
h)
Strateji geliştirme birimleri: Strateji geliştirme başkanlıkları, strateji
geliştirme daire başkanlıkları, strateji geliştirme ve mali hizmetlerin yerine
getirildiği müdürlükleri, mahalli idarelerde ilgili mevzuatında yer alan
hükümler çerçevesinde kurulacak birimleri ve strateji geliştirme birimi
kurulmayan idarelerin mevcut yapılarında mali hizmetlerini yürüten birimleri,
ı)
Üst yönetici:Bakanlıklarda müsteşarı, Milli Savunma Bakanlığında bakanı, diğer
kamu idarelerinde en üst yöneticiyi, il özel idarelerinde valiyi, belediyelerde
belediye başkanını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kamu Zararında Sorumluluk, Tespit, Tebliğ ve Takip
Sorumluluk
MADDE 5- (1)
Kanunun ilgili maddeleri gereğince, kamu görevlileri; kamu kaynaklarının
etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden,
yönetilmesinden, kullanılmasından, korunmasından, kötüye kullanılmaması ve her
an hizmete hazır bulundurulması için gerekli önlemlerin alınmasından
sorumludurlar.
(2)
Kontrol, denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya yargılama sonucunda tespit
edilen kamu zararının geri ödenmesi sürecine, kamu görevlileri ile birlikte
ilgililer de dahil edilir.
Kamu zararının belirlenmesi
MADDE 6- (1)
Kamu zararının belirlenmesinde;
a)
Yapılan iş, alınan mal veya hizmet karşılığı olarak ilgili mevzuatında
belirtilen ya da mevzuatında öngörülen karar, onay, sözleşme ve benzeri
belgelerde belirlenen tutardan fazla ödeme yapılması,
b)
İlgili mevzuatında öngörülen haller dışında, iş yaptırılmadan, mal veya hizmet
alınmadan önce ödeme yapılması,
c)
Transfer niteliğindeki giderlerde, fazla veya yersiz ödemede bulunulması,
ç)
İlgili mevzuatı gereğince görevlendirilen komisyon veya kişilerce rayiç
bedelinden daha yüksek fiyatla iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması,
d)
Kamu idarelerine ait malların kiraya verilmesi, tahsisi, yönetimi, kullanımı ve
elden çıkarılması işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması,
e)
Görevlilere teslim edilen taşınırların zarara uğraması,
f)İdare
gelirlerinin tarh, tahakkuk veya tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde
yapılmaması,
g)
Kamu idaresinin yükümlülüklerinin mevzuatına uygun bir şekilde yerine
getirilmemesi nedeniyle kamu idaresine faiz, tazminat, gecikme zammı, para
cezası gibi ek malî külfet getirilmesi,
ğ)
Mevzuatında öngörülmediği halde ödeme yapılması,
esas
alınır.
Kamu zararının tespiti ve bildirilmesi
MADDE 7- (1)
Kamu zararları 6 ncı maddede belirtilen hususlar göz önünde bulundurulmak
suretiyle;
a)Kontrol,
denetim veya inceleme,
b)
Sayıştayca kesin hükme bağlama,
c)Adlî,
idarî veya askerî yargılama,
sonucunda
tespit edilir.
(2)
Tespit edilen kamu zararına ilişkin yazı, tutanak, rapor, ilâm ve benzeri belgeler
ilgili kamu idarelerine gönderilir. Kontrol, denetim ve inceleme sonucunda
tespit edilerek kamu idarelerine bildirilen kamu zararlarına ilişkin belgelerde
yer alan hususlar, ilgili harcama yetkilisinin de görüşleri alınmak suretiyle
merkezde üst yönetici, taşrada ise idarenin en üst yöneticisi tarafından
değerlendirilir. Taşrada idarenin en üst yöneticisi ile harcama yetkilisi
görevinin aynı kişide birleşmesi halinde değerlendirme üst yönetici tarafından
yapılır. Yapılan değerlendirme sonuçları dosyasına konulur.
(3)
Kontrol, denetim veya inceleme sonucunda tespit edilen kamu zararına ilişkin
belgelerde, sorumlularla birlikte tahsil sürecine dahil edilecek ilgililer de
belirtilir. Bu belirlemenin yapılmadığı durumlarda, zararın tahsil sürecine
dahil edilecek ilgililer merkezde üst yönetici, taşrada ise idarenin en üst
yöneticisi tarafından yaptırılacak inceleme ile belirlenir.
(4)
Yargı kararları ve Sayıştay ilâmlarıyla tespit edilen kamu zararı alacakları
ile değerlendirme sonucunda takip ve tahsiline karar verilen alacaklar,
merkezde strateji geliştirme birimlerince, taşrada ise takibe yetkili idare
birimince takip edilir.
(5)
Sayıştay denetçileri tarafından inceleme sırasında mevzuata uygun bulunmayan
veya noksan görülen işler hakkında kendilerine gönderilen kamu zararına ilişkin
sorguların bir örneği, ilgili kamu görevlisince ilgisine göre üst yönetici veya
en üst yöneticiye bildirilir. Bu sorgular, kamu idaresince ihbar kabul edilerek
gerekli kontrol, denetim ve inceleme başlatılabilir.
Alacak takip dosyası
MADDE 8- (1)
Tespit edilerek kamu idarelerine bildirilen kamu zararından doğan alacakların
her biri için merkezde strateji geliştirme birimlerince taşrada ise takibe
yetkili birimce alacak takip dosyası açılır.
(2)
Sayıştayca düzenlenen sorgular ihbar kabul edilerek yaptırılan kontrol, denetim
veya incelemenin değerlendirilmesi sonucunda kamu zararının oluştuğuna karar
verilmesi durumunda da yukarıdaki fıkra hükmüne göre alacak takip dosyası
açılır.
(3)
Alacağın tespit, takip ve tahsiline ilişkin bütün belgeler alacak takip
dosyasında muhafaza edilir.
Kamu zararından doğan alacakların muhasebe kayıtlarına
alınması
MADDE 9- (1)
Sayıştay veya mahkeme ilâmları ile bildirilen kamu zararından doğan
alacakların, ilâmların idarelerine ulaştığı; kontrol, denetim veya inceleme
sonucunda tespit edilen kamu zararından doğan alacakların ise 7 nci maddeye
göre yapılacak değerlendirme sonucunun yazılı hale getirildiği tarihten
itibaren beş iş günü içerisinde, merkezde strateji geliştirme birimlerince,
taşrada ise takibe yetkili birimce muhasebeleştirmeye esas belgelerin birer
nüshası muhasebe birimine gönderilerek, sorumlular ve ilgililer adına muhasebe
kayıtlarına alınması istenilir. Taksitlendirilen kamu zararı alacaklarına
ilişkin kararın bir örneği de karar tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde
muhasebe birimine gönderilir. Sayıştay sorgularının ihbar kabul edilerek
yapılan değerlendirme sonucunda kamu zararının oluştuğuna karar verilmesi
halinde de aynı şekilde işlem yapılır.
(2) Muhasebe
birimi, Sayıştay ilâmına istinaden bildirilenleri ilâmda belirtilen sorumlular
adına; adlî, idarî veya askerî mahkeme kararlarına istinaden bildirilenleri
kararda tazminle yükümlü olduğu belirtilenler adına; bunların dışındakileri ise
sorumlular ve ilgililer adına hesaplara kaydeder.
(3)
Muhasebe kayıtlarına alınan her bir alacak için bir tahsilat izleme dosyası
açılır.
(4)
Kamu zararından doğan alacakların muhasebe kayıtlarına alınması ve izlenmesine
ilişkin diğer hususlarda, kamu idarelerinin tabi oldukları muhasebe
yönetmeliklerinde belirlenen usul ve esaslar uygulanır.
Kamu zararından doğan alacağın tebliği ve takibi
MADDE 10- (1)
Kamu zararından doğan alacaklar, merkezde strateji geliştirme birimlerince,
taşrada ise takibe yetkili birimlerce sorumluların ve ilgililerin bilinen
adreslerine imzaları alınmak suretiyle veya 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı
Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir.
(2)
Kontrol, denetim veya inceleme sonucunda tespit edilen kamu zararı
alacaklarının sorumlulara ve ilgililere tebliğ işlemlerine, 7 nci madde
gereğince yapılacak değerlendirme işlemlerinin tamamlandığı tarihten itibaren
beş iş günü içerisinde başlanır. Tebliğde; borcun miktarı, sebebi, doğuş
tarihi, faiz başlangıç tarihi, ödeme yeri, yedi günlük itiraz süresi, itiraz
mercii belirtilerek, söz konusu tutarın tebliğ tarihinden itibaren bir ay
içerisinde ödenmesi istenir. İtiraz merkezde strateji geliştirme birimince,
taşrada ise takibe yetkili birimin en üst yöneticisince on iş günü içerisinde
sonuçlandırılır. İtiraz ve itirazı değerlendirme süresi bir aylık ödeme
süresini etkilemez.
(3)
Sayıştay denetimi sonucunda düzenlenen sorgular ihbar kabul edilerek yapılan
değerlendirme sonucuna göre tahsil edilmesi gerektiği bildirilen kamu zararı
alacaklarının sorumlulara ve ilgililere tebliğinde de aynı şekilde işlem
yapılır.
(4)
Kesinleşen Sayıştay ilâmlarının tebliğinde 21/2/1967 tarihli ve 832 sayılı
Sayıştay Kanunu hükümleri uygulanır.
(5)
Adlî, idarî ve askerî mahkemelerce hükme bağlanan ve taraflara tebliğ edilen
kamu zararından doğan alacaklara ilişkin kararın kesinleşmesi beklenmeksizin,
takip işlemlerine başlanır. Yargılama sonucunda verilen tazmine ilişkin
kararlardan kamu idaresini temsile yetkili hukuk birimince takip edilmeyenler,
takip edilmek üzere temsile yetkili hukuk birimlerine intikal ettirilir.
(6)
Kamu zararı alacaklarının yapılan tebligata rağmen sorumlular ve/veya
ilgililerce süresinde rızaen ödenmemesi halinde ilgili alacak takip dosyası,
sürenin bitiminden itibaren beş iş günü içerisinde, alacağın hükmen tahsili
için, strateji geliştirme birimi veya taşradaki ilgili takip birimince kamu
idaresini temsile yetkili hukuk birimine gönderilir.
(7)
Kamu zararına neden olan mevzuata aykırı karar, işlem, eylem veya ihmalin
yapıldığı malî yıla ilişkin hesap ve işlemlerin Sayıştay tarafından onanmış
olması, tespit edilen kamu zararından doğan alacağın takip ve tahsiline engel
teşkil etmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kamu Zararından Doğan Alacakların Tahsili
Kamu zararından doğan alacağın güvence altına alınması
MADDE 11- (1)
9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununda ihtiyatî haciz için
öngörülen şartların varlığı ve kamu idaresi üst yöneticisinin de gerekli
görmesi halinde, mahkeme kararı veya Sayıştay ilâmı tebliğ edilinceye kadar,
alacaklı kamu idaresince kamu alacağını güvence altına almak amacıyla yetkili
mahkemeden karar alınarak, sorumluların ve ilgililerin mal, hak ve alacakları
üzerine ihtiyatî haciz konulur.
(2)
İhtiyatî haciz kararının verildiği tarihten itibaren on gün içinde icra
dairesinden kararın uygulanması talep edilir. Aksi halde ihtiyatî haciz kararı
kendiliğinden kalkar. İhtiyatî haciz kararının uygulanmasında icra dairesinin
gecikmesi halinde, alacaklı kamu idaresini temsile yetkili hukuk birimince
kararı uygulayacak olan icra dairesinin bağlı olduğu icra mahkemesine
başvurularak kararın infazının sağlanması talep edilir.
Kamu zararından doğan alacakların tahsil şekilleri
MADDE 12- (1)Kamu
zararından doğan alacaklar, sorumlulardan ve/veya ilgililerden, zararın
oluştuğu tarihten itibaren ilgili mevzuatına göre hesaplanacak faiziyle
birlikte tahsil edilir.
(2)
Tespit edilen kamu zararları;
a)
Rızaen ve sulh yolu ile ödenmek,
b)
22/4/1926 tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanunu hükümlerine göre takas yapılmak,
c)
2004 sayılı Kanun hükümleri uygulanmak,
suretiyle
tahsil edilir.
Rızaen ve sulh yolu ile tahsilat
MADDE 13- (1)
Kamu zararından doğan alacaklar, sorumluları ve/veya ilgilileri tarafından
rızaen veya ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sulh yoluyla ödenebilir.
(2)
Oluştuğu tarih itibarıyla onaltı yaşından büyükler için tespit edilen asgarî
ücretin bir aylık brüt tutarının yarısını geçmeyen alacaklar, merkezde üst
yöneticinin, taşrada ise idarenin en üst yöneticisinin izni ve sorumlunun
ve/veya ilgilinin kabul etmesi koşuluyla, tebliğ tarihini izleyen aybaşından
itibaren aylığından kesilerek rızaen tahsil edilir.
(3)
Bu tutarları aşan alacağın ödenmesinin ilgili mevzuat çerçevesinde sulh yolu
ile sağlanması halinde, sulh işleminin kesinleştiği tarihi izleyen aybaşından
itibaren sorumlunun ve/veya ilgilinin aylığından kesilerek tahsil edilebilir.
(4)
Aylıklardan yapılacak kesinti tutarı, sorumlulara ve/veya ilgililere yapılan
her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil bir aylık net ödemelerinin dörtte
birinden az, üçte birinden çok olamaz.
Takas suretiyle tahsilat
MADDE 14- (1)Kamu
zararı alacakları, sorumluların ve ilgililerin kamu idaresiyle olan özel hukuk
ilişkilerinden doğan alacaklarından 818 sayılı Kanun hükümlerine göre takas
suretiyle tahsil edilebilir.
(2)
Takas suretiyle tahsil için;
a)
Alacaklı kamu idaresi ile sorumlu ve/veya ilgilinin karşılıklı olarak alacaklı
ve borçlu durumunda olmaları,
b)
Takas edilecek borç ve alacağın nakit olması,
c)
Takas edilecek borç ve alacağın her ikisinin de vadesinin gelmiş olması,
ç)Takas
yapılmadan önce sorumluya ve/veya ilgiliye alacağının borcuna takas suretiyle
mahsup edileceğinin bir yazı ile bildirilmesi veya alacağını talep ettiği zaman
borcu ile takas edileceğinin beyan edilmesi,
gerekir.
(3)
Borç ve alacaktan birisi şarta bağlı bulunuyorsa veya henüz vadesi gelmemiş ise
takas yapılamaz.
İcra yoluyla tahsilat
MADDE 15- (1)
Sayıştay ve mahkeme ilâmları ile hüküm altına alındığı halde sorumluları ve/veya
ilgilileri tarafından rızaen ödenmeyen kamu zararından doğan alacaklar, 2004
sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
(2)
Kamu idarelerinin strateji geliştirme birimleri ile taşradaki takibe yetkili
birimleri tarafından öncelikle tapu, banka, vergi dairesi, trafik şubesi ve
sosyal güvenlik kurumları olmak üzere ilgili yerlerden sorumluların ve
ilgililerin malvarlığı araştırması yapılarak veya yaptırılarak alacak takip
dosyası tamamlanır ve icra takibatı yapılmak veya gereken hallerde yetkili mercilerden
takipten vazgeçme onayı alınmak üzere kamu idaresini temsile yetkili hukuk
birimine gönderilir.
(3)
Takipten vazgeçme onayı, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde 8/1/1943
tarihli ve 4353 sayılı Kanun hükümlerine göre, kapsamdaki diğer kamu idarelerinde
ise özel mevzuatlarındaki hükümlere göre alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Taksitlendirme
Kamu zararından doğan alacaklarda taksitlendirme
MADDE 16- (1)Kamu
zararından doğan alacaklar, sorumluların ve/veya ilgililerin talebi üzerine
kamu idaresince taksitlendirilebilir.
(2)
Taksitlendirme süresi azami beş yıldır.
(3)
Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde taksitlendirme işlemleri, 8/1/1943
tarihli ve 4353 sayılı Kanunun ihtilafların sulh yoluyla halline ilişkin
hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir.
(4)
Kapsamdaki diğer kamu idarelerinin özel mevzuatlarında başka türlü bir
düzenleme bulunmadığı takdirde taksitlendirmeye üst yöneticiler yetkilidir. Üst
yöneticiler bu yetkilerini sınırlarını açıkça belirtmek suretiyle merkezde
yardımcılarına veya strateji geliştirme birimlerine, taşrada ise idarenin en
üst yöneticilerine devredebilir.
(5)
Sorumluların ve/veya ilgililerin yazılı taksitlendirme talebi üzerine, sorumlu
ve/veya ilgili ile idare arasında, taksitlendirmenin süresini, taksit sayısı ve
tutarları ile ödeme zamanlarını belirleyen bir ödeme planı yapılır.
Sorumlulardan ve/veya ilgililerden taksitlerini ödeme planına uygun ve
vadesinde düzenli olarak ödeyeceklerine dair “resen borç senedi ve kefaletname”
alınır. Kanunun 79 uncu maddesi uyarınca merkezi yönetim bütçe kanununda
belirlenen parasal sınırın üzerindeki kamu zararı alacaklarına ilişkin olarak
düzenlenecek “resen borç senedi ve kefaletname” için noter tasdiki aranır.
(6)
Sorumlular ve/veya ilgililer, taksitlendirme taleplerine ilişkin yetkili
makamın onayı alınıncaya kadar dilekçede belirtilen ilk taksit miktarını hemen,
takip eden taksitleri de düzenli olarak, faiziyle birlikte muhasebe birimine
ödeyebilirler. Yetkili makamdan alınan taksitlendirme onayında kararlaştırılan
taksit miktarı ödenen taksit miktarından fazla olduğu takdirde, onayda
belirtilen ilk taksit tarihinden itibaren geçen taksit sürelerine ait toplam
fark peşin olarak tahsil edilir.
(7)
Taksitlerden birinin ödeme planına ve “resen borç senedi ve kefaletname”ye
uygun olarak vadesinde ve faiziyle birlikte tamamen ödenmemesi halinde alacağın
tamamı muaccel olur ve hükmen tahsili için gerekli işlemler başlatılır.
(8)
Taksitlerin tahsili sırasında taksit dönemine ait taksit tutarının ödenip
faizinin tamamının ödenmediği hallerde, muhasebe birimince tahsilat belgesi
üzerine idarenin faiz isteme hakkının saklı olduğuna ilişkin şerh konulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kamu Zararının Oluştuğu Tarih ve Faiz Başlangıcı
Kamu zararının oluştuğu tarih
MADDE 17- (1)
Kamu zararı;
a)Vezne
ve ambar açıkları ile diğer muhasebe yetkilisi mutemetlerinin açıklarında,
açığın meydana geldiği tarihte, bu tarihin bilinmediği durumlarda olayın tespit
edildiği tarihte,
b)İş,
mal veya hizmet karşılığı olarak ilgili mevzuatında belirlenen veya mevzuatında
öngörülen karar, onay ya da sözleşmesinde belirlenen tutardan fazla yapılan
ödemeler ile transfer niteliğindeki giderlerde yapılan yersiz ve fazla
ödemelerde, ödemenin yapıldığı tarihte,
c)Kayıtlı
olsun veya olmasın, kamu idaresinin yönetim ve kullanımında olan ya da
kullanıcılarına teslim edilen taşınırların kaybedilmesi, çalınması veya zarar
görmesi hallerinde olayın meydana geldiği tarihte; bu tarihin bilinmediği
durumlarda olayın tespit edildiği tarihte,
ç)İş
yaptırılmadan, mal veya hizmet alınmadan ya da mevzuatında öngörülmediği halde
yapılan yersiz ödemelerde, ödemenin yapıldığı tarihte,
d)İdare
gelirlerinin tarh, tahakkuk ve tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde
yapılmaması hallerinde, söz konusu işlemin zaman aşımına uğradığı tarihte,
e)
Hakedişlerden kesinti suretiyle yapılan gelir tahsilatının eksik yapılması
hallerinde, tahsilat tutarının gelir kaydedilmesi gerektiği tarihte,
oluşmuş
kabul edilir.
Kamu zararından doğan alacaklarda faiz
MADDE 18- (1)Kamu
zararından doğan alacaklarda ilgili mevzuatına göre hesaplanacak faizin
başlangıç tarihi, kural olarak zararın oluştuğu tarihtir.
(2)
Sayıştay, adlî, idarî ve askerî mahkeme ilâmları ile tespit olunan kamu
zararından doğan alacaklarda faiz başlangıç tarihi, ilâmda faizin başlangıcı hakkında
hüküm varsa belirtilen tarih, aksi takdirde karar tarihidir.
(3)
Sorumlular ve/veya ilgililerce yapılan ödeme tutarının, alacak aslı ile faiz
tutarının tamamını karşılamaması halinde ödenen tutar vadesi gelmiş alacak
aslına ve faizine orantılı olarak mahsup edilir.
(4)
Borç aslına faiz dahil edilerek, tekrar faiz yürütülemez.
ALTINCI BÖLÜM
Zamanaşımı ve Kamu Zararından Doğan Alacakların Silinmesi
Kamu zararının tespiti ve tahsilinde zamanaşımı
MADDE 19- (1)
Kamu zararından doğan alacaklarda zamanaşımı süresi, zamanaşımını kesen ve
durduran genel hükümler saklı kalmak kaydıyla, on yıldır.
(2)
Zamanaşımı süresi, 17 nci maddede kamu zararının oluştuğu kabul edilen tarihi
takip eden malî yılın başında işlemeye başlar ve onuncu yılın sonunda biter.
(3)
Borç aslı zamanaşımına uğramış olan kamu zararından doğan alacakların faizleri
de zaman aşımına uğrar.
(4)
Zamanaşımına uğramış olsa dahi sorumlular ve/veya ilgililer tarafından rızaen
yapılan ödemeler kabul edilir.
Zamanaşımını kesen ve durduran haller
MADDE 20- (1)
Kamu zararından doğan alacaklarda zamanaşımı 818 sayılı Kanunda belirtilen
hallerde kesilir. Zamanaşımının kesildiği durumlarda, kesilme tarihinden
itibaren yeni zaman aşımı süresi işlemeye başlar. Sorumlunun ve/veya ilgilinin
borcunu bir senetle kabullenmesi veya borcun mahkeme kararı ile belirlenmesi
halinde de yeni zamanaşımı süresi on yıldır.
(2)
818 sayılı Kanunda belirtilen hallerde zamanaşımı durur. Bu durum ortadan
kalktığında zamanaşımı, kaldığı yerden işlemeye devam eder.
Kamu zararından doğan alacakların silinmesi
MADDE 21- (1)
Zorunlu veya mücbir sebeplerle takip ve tahsil imkanı kalmayan kamu zararından
doğan alacaklardan merkezî yönetim bütçe kanununda gösterilen tutara kadar
olanların kayıtlardan çıkarılmasına, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde
Maliye Bakanı, diğer kamu idarelerinde özel kanunlarındaki hükümler saklı
kalmak kaydıyla üst yöneticiler yetkilidir.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen alacaklar; genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde,
davaya veya icraya intikal etmiş olanlar için 8/1/1943 tarihli ve 4353 sayılı
Kanun hükümlerine göre, kapsamdaki diğer kamu idarelerinde ise özel
mevzuatlarındaki hükümlere göre yetkili mercilerden alınan takipten vazgeçme
onayı ile silinerek kayıtlardan çıkarılır.
(3)
Bu şekilde kayıtlardan çıkarılacak alacaklar için, alacak takip dosyası;
merkezde strateji geliştirme birimlerince, taşrada ise alacağı takiple görevli
birimlerce, idareyi temsile yetkili hukuk birimlerine gönderilerek yetkili
mercilerden takipten vazgeçme onayının alınması istenilir. Takipten vazgeçme
onayı alındıktan sonra dosya, onay da eklenerek ilgisine göre strateji
geliştirme birimi veya takiple görevli ilgili taşra birimine geri gönderilir.
(4)
Strateji geliştirme birimi veya ilgili taşra birimince, alacağın takibinden
vazgeçildiğine dair onay muhasebe birimine gönderilerek alacağın muhasebe
kayıtlarından çıkarılması sağlanır.
(5)
Alacağın tahsili için açılan davada kamu idaresi aleyhine karar verildiği ve
Yargıtay tarafından da onanmak suretiyle hüküm kesinleştiği veya kamu idaresi
için bir yarar görülmediğinden temyizden yetkili mercinin onayı alınarak
vazgeçildiği hallerde, Yargıtay ilâmı veya temyizden vazgeçme onayı ile buna
ilişkin aleyhteki mahkeme kararı, hukuk birimince strateji geliştirme birimi
veya ilgili taşra birimine gönderilir. Bu birimlerce de, söz konusu belgelerin
onaylı birer örnekleri ilgili muhasebe birimine intikal ettirilerek alacağın
kayıtlardan çıkarılması sağlanır.
(6)
Birinci fıkrada belirtilen tutarı aşan ve merkezî yönetim bütçe kanununa ekli
cetvelde silinmesi öngörülen kamu zararından doğan alacaklar ise strateji
geliştirme birimi tarafından ilgili muhasebe birimine bildirilerek kayıtlardan
çıkarılması sağlanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Diğer hükümler
MADDE 22 – (1)
Kamu zararından doğan alacakların takip ve tahsilinde aşağıda belirtilen
hükümlere uyulur.
a)
Kamu zararından doğan alacakların sorumlularca ve/veya ilgililerce rızaen veya
sulhen ödenmemesi halinde alacak takip dosyası, genel hükümlere göre takibat
yapılmak ve dava açılmak üzere, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince o
yerdeki muhakemat müdürlüğü veya hazine avukatlığına gönderilir. Hazine avukatı
bulunmayan yerlerde dava ve icra işleri kamu idaresi yöneticileri tarafından
takip edilir. Genel bütçe dışındaki diğer kamu idarelerinde söz konusu dosya
hukuk birimine gönderilir.
b)
Alacağın takibinden sorumlu birim yöneticileri, mahkemeye veya icraya intikal
ettirilen alacakların takibinin hangi aşamada olduğunu ilgili hukuk birimleri
nezdinde izlemek, icra dairelerince tahsil edildiği bildirilen paraların
muhasebe biriminin veznesine veya banka hesabına yatırılmasını ve sorumluların
ve/veya ilgililerin borçlarına mahsubunu sağlamak zorundadırlar.
c)
Kamu idaresinin yönetim ve kullanımında bulunan taşınırların kaybolması,
çalınması, eksilmesi veya zarar görmesine sebep olunması hallerinde Kanunun 44
üncü maddesinde öngörülen yönetmelik hükümlerine göre tespit edilen kamu
zararlarından 2 nci maddenin ikinci fıkrası kapsamına girmeyenler de bu
Yönetmelik hükümlerine göre tahsil edilir.
Kamu zararı alacaklarının elektronik ortamda takip ve
tahsili
MADDE 23- (1)Hakedişlerin
ödenmesi sırasında; alacaklıların kamu zararından doğan vadesi gelmiş
borçlarının bulunup bulunmadığını ve bulunduğu takdirde kendilerine ödenecek
haczedilebilecek alacaklarından mahsuben tahsilini sağlamak üzere; elektronik
ortamda sorgulama ve tahsilat sistemi oluşturmaya, uygulama usul ve esaslarını
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 1- (1)
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte mülga 1050 sayılı Muhasebei Umumiye
Kanununun 20 nci maddesi ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre takibi
saymanlıklarca yapılmakta olan kişilerden alacaklar hesabında kayıtlı tutarlara
ilişkin takip dosyaları bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten itibaren iki ay
içinde, merkezde strateji geliştirme birimi, taşrada ise takibe yetkili ilgili
taşra birimi yöneticilerine imza karşılığında teslim edilir.
(2)
Teslim edilecek her takip dosyası için, teslim tarihine kadar yapılan takibat
işlem ve yazışmaların tarih ve sayıları ile tahsilat tutarlarını ve alındıların
tarih ve numarasını gösterir bir özet hazırlanarak dosyaya konulur.
(3)
Aynı idareye teslim edilecek takip dosyası birden fazla ise, takip dosyalarının
bir listesi yapılarak liste ekinde ilgili birime teslim edilir.
(4)
Takip edilmemesi nedeniyle zamanaşımına uğramış olan takip dosyaları ilgili
birimlere devredilmez.
Yürürlük
MADDE 24- (1)Sayıştayın
görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 25- (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.